Książka stanowi próbę analizy stylu operowego Stanisława Moniuszki. Punktem wyjścia były doświadczenia obu autorów związane z dorobkiem scenicznym kompozytora, a każdy z piszących przedstawia własne, indywidualne spojrzenie badawcze na jego dzieła. Z uwagi na fakt, że prof. Ziemowit Wojtczak jest artystą śpiewakiem, a także pedagogiem wokalistyki i wielokrotnie miał okazję zajmować się w swojej praktyce zawodowej omawianym repertuarem, może uchodzić nie tylko za jego znawcę, ale i miłośnika. W kręgu zainteresowań prof. Ryszarda Daniela Golianka, muzykologa i historyka muzyki XIX wieku, opera zajmuje jedno z centralnych miejsc, dlatego też zdecydował się on na udział w projekcie poświęconym twórczości scenicznej Moniuszki. Odmienne specjalności zawodowe obu autorów wpłynęły na zróżnicowaną perspektywę interpretacji dzieł operowych kompozytora. Zetknięcie się świata artystycznego (wykonawczego) z muzykologicznym (teoretycznym) znakomicie odpowiada dzisiejszej potrzebie interdyscyplinarnego spojrzenia na wiele zagadnień związanych z problematyką teatru muzycznego.
Fragment książki: „Partytura Strasznego dworu była ukończona na początku stycznia 1863 roku (o czym świadczy data wpisana przez kopistę) i niewykluczone, że wkrótce faktycznie dzieło to ujrzałoby światło dzienne, jednak wybuch powstania styczniowego sprawił, że plany premierowe zostały odłożone na kolejne dwa i pół roku.
W styczniu 1865 roku wreszcie miały miejsce pierwsze próby do spektaklu […]. Wobec głębokiej ingerencji cenzury w tekst libretta (co było wynikiem działań władz po powstaniu styczniowym) wiele fragmentów uległo w międzyczasie przeobrażeniu (zezwolenie na druk libretta opatrzone było datą grudniową z roku 1864, ale kolejne uwagi cenzorskie pojawiały się jeszcze dwukrotnie – bezpośrednio przed premierą, a także nawet po premierze), zaś dodatkowo w obawie przed patriotycznymi akcentami na scenie zalecono przeprowadzenie próby generalnej w pełnych kostiumach. Premiera Strasznego dworu odbyła się 28 września 1865 roku, zaś po dwóch kolejnych przedstawieniach opera została zdjęta z afisza przez cenzurę i nie była już wystawiona (nie licząc jednorazowego wykonania koncertowego) za życia kompozytora.” (PWM 2023).
Dodatkowo zachęcamy do wysłuchania specjalnego podcastu PWM autorstwa Ignacego Zalewskiego i Moniki Zając: https://tinyurl.com/3cvskzuh
Książkę można także nabyć na stronie internetowej PWM: https://pwm.sklep.pl/operowe-swiaty-stanislawa-moniuszki