Przejdź do treści
Proszę czekać...
Kompozytor Romulad Twardowski siedzi przy biurku z niebieskiej koszuli i krawacie, przegląda partyturę swego utworu, w tle widoczne jest lustro na ścianie
Pomimo faktu, że bohaterem tegorocznej edycji Festiwalu Kompozytorów Polskich jest Stanisław Moniuszko, podczas koncertów nie braknie twórczości innych twórców - Romualda Twardowskiego, Henryka Czyża i Johanna Davida Heinichena.

Twórczość kompozytorska Henryka Czyża (1923-2003) pozostaje w cieniu jego aktywnej i rozproszonej na wiele dziedzin artystycznej działalności, głównie na niwie dyrygenckiej. Artysta zdołał w ciągu osiemdziesięciu lat swojego życia objechać niemal cały muzyczny świat i stanąć przed najważniejszymi zespołami orkiestrowymi Europy i Ameryki. 

O okolicznościach powstania Dwóch arii buffo (Doktor pomidor; Tak mi się zdawało) niewiele wiadomo, kompozytor napisał je do własnych słów i choć w katalogach twórczości są one oznaczone jako powstałe w latach 1964-74, to w rzeczywistości są krótkimi i zabawnymi pieśniami na głos i fortepian (doktor pomidor prosi pacjentkę kapustę o rozebranie się ze wszystkich liści; opowieść o przelotnym i krótkim romansie). Można się tylko domyślać, że były próbą odreagowania dyrygenta tkwiącego godzinami w orkiestronie i ćwiczącego dziesiątki razy te same arie operowe oraz przyglądającego się flirtom śpiewaków teatralnym bufecie.

W styczniu 2024 roku zmarł w Warszawie w wieku 93 lat Romuald Twardowski, kompozytor, pianista i pedagog. Ktoś, kto urodził się w Wilnie początkiem ubiegłego wieku i przeżył wojnę, przesiedlenie, PRL oraz doczekał się wolnej Polski był kopalnią wiedzy i doświadczeń, nie tylko muzycznych. Ale ci, którzy znali artystę osobiście widzieli, że nie stracił on charakterystycznego wileńskiego zaśpiewu i oczywiście… stosownego poczucia humoru.

Cykl Znad Wilii jest wyprawą do krainy młodości i równocześnie dedykacją dla matki kompozytora. Utwór został napisany w 1990 roku do słów Heleny Massalskiej-Kołaczkowskiej, autorki tekstów wielu piosenek, w tym przeboju Na prawo most, na lewo most. W muzycznej warstwie cały cykl jest melodyjnym i pięknym harmonicznie opracowaniem trzech krótkich wierszy poetki. W warstwie ilustracyjnej jest to liryczny i zabawny powrót do ukochanego Lwowa – przyrody (Oczy zielonych jezior), kiermaszu sięgającego czterech stuleci (Kaziúk) i listów miłosnych (Sanna).

Johann David Heinichen (1683-1729) to niemiecki kompozytor i teoretyk muzyki działający w okresie późnego baroku. Skomponował wiele mszy, hymnów, kantat i arii. Pochodząca z pierwszej połowy XVIII wieku Sonata triowa G-dur Heinichena stanowi dziś część zbiorów Biblioteki i Archiwum imienia Bogumiła Rudolfa Tschammera w Cieszynie, która to instytucja jest spadkobierczynią biblioteki kościelnej i szkolnej ewangelickiego Kościoła Jezusowego.

Sonata Heinichena zaprezentowana zostanie podczas koncertu edukacyjnego Bielskiego Towarzystwa Muzycznego 10 października o godz. 11.30. Kompozycji Romualda Twardowskiego oraz Henryka Czyża będzie można wysłuchać na recitalu Tomasza Koniecznego i Lecha Napierały 11 października (piątek) o godz. 19.00. Oba koncerty odbędą się w Bielskim Centrum Kultury im. M. Koterbskiej. 

fot. Bartek Barczyk, ©Polskie Wydawnictwo Muzyczne